4. Markedsfør boligen

Markedsføringen af din bolig er er et vigtigt og centralt element, når du gerne vil have et effektivt og hurtigt boligsalg.

Med internettets mange muligheder har ejendomsmæglere udviklet en lang række værktøjer med henblik på at nå ud til så mange potentielle købere som muligt. Spørg din ejendomsmægler, hvordan han griber markedsføringen an. Sender han salgsopstillingen ud til dem, der står i køberkartoteket? Kommer boligannoncen i lokal- eller landsdækkende aviser, eller bruger mægleren kun online markedsføring? Overvej om du selv kan bidrage ved at dele boligannoncen med dit netværk.

Markedsføringen består af flere elementer:

  • Udarbejdelse af salgsmateriale og evt. salgsopstilling
  • Annoncering
  • Fremvisning

Salgsopstilling

Der skal skrives tekst og tages fotos til din boligannonce, og fakta skal indtastes i en eventuel salgsopstilling. Du kan også vælge at få lavet en plantegning.

Hvis du selv står for af salget, har du ikke pligt til at lave en salgsopstilling. Men hvis en professionel ejendomsmægler står for salget, skal han udarbejde en salgsopstilling. I formidlingsbekendtgørelsen er der regler for, hvilke oplysninger, der skal indgå.

Salgsopstillingen er en skriftlig præsentation af din bolig, og er på samme tid en lang boligannonce og et bilag til den kommende købsaftale. Den har to funktioner:

  • Den skal fremhæve boligens kvaliteter og understøtte salget
  • Den skal give køber nogle faktiske, obligatoriske oplysninger om boligen

En god salgsopstilling indeholder en grundig, tillokkende beskrivelse af boligen og iøjnefaldende fotos.

Salgsopstillingen er et vigtigt dokument for køber, og den betragtes som en integreret del af handelsvilkårene, idet køber kan støtte ret på oplysningerne. Det betyder, at hvis der fx står i salgsopstillingen, at der medfølger en vaskemaskine, så har køber krav på, at dette er tilfældet, selvom det ikke står i selve købsaftalen.

Som sælger er det derfor vigtigt, at du nøje kontrollerer salgsopstillingen, da du kan risikere at blive erstatningsansvarlig for ukorrekte og misvisende oplysninger.

Annoncering

Ifølge en undersøgelse finder 90% af alle boligkøbere deres kommende bolig via internettet. Der findes et stort udbud af boligportaler, hvor du som sælger kan uploade din boligannonce og sætte din bolig til salg. Nogle er gratis, andre forlanger et gebyr.

En portal som Boligsiden.dk kan du som privat sælger ikke benytte, idet det her kræves, at annoncering foregår via en professionel ejendomsformidler, dvs. enten en ejendomsmægler eller en advokat.

Har du valgt at sælge din bolig som et helt eller delvist selvsalg kan du overveje at kontakte en ejendomsmægler, der tilbyder en løsning, hvor du fx selv står for fremvisningen af boligen. Dermed får din annonce adgang til at komme på Boligsiden.dk.

Uanset hvordan du har valgt, at salget skal foregå, kan du også overveje at benytte sociale medier til at sprede budskabet om dit salg.

Gør din bolig klar til fremvisning

Du kan som sælger selv gøre meget for at hjælpe salget på vej, og det er en god idé at gå i gang, allerede inden fotografen kommer på besøg. Få udført alle store og små reparationer og eventuelle tiltrængte malerarbejder. Du kan komme langt ved at udbedre åbenlyse småskader som løse skruer i dørhåndtag eller beslag, pletter på vægge, tapetskader, ridser i døre og vægge, revnede fliser, manglende gulvlister og døre og hængsler, der knirker. Gør du ikke det, kan du komme til at signalere, at du ikke har vedligeholdt boligen ordentligt.

Det er vigtigt, at den kommende køber får et godt førstehåndsindtryk af boligen. Ryd op foran indgangen, vask eller mal hoveddøren og sæt en fin blomsterkrukke ved siden af. Slå græsset, tør havemøblerne af og sæt dem pænt. Pak dine personlige ting væk, så boligen fremstår neutral. Ryddeliggør boligen så vidt muligt, og sørg for at der er rent overalt. Puds vinduerne. Hvis du har husdyr, bør du sørge for at fjerne dyrets madskåle. Sørg for at kattebakken er væk, at marsvineburet er rent, og at en eventuel hund ikke er til stede ved fremvisninger.

Det er afgørende, at huset virker indbydende, når dine potentielt kommende købere er til fremvisning, for de skal gerne få en følelse af, at netop denne bolig kan være deres hjem.