Markise duer ikke
Spørgsmål
07.11.2017
Jeg har solgt et hus, hvor der på terrassen på 1. sal er en markise. På overtagelsesdagen
gjorde jeg køber opmærksom på, at fjernbetjeningen ikke virkede, og dermed at markisen
ikke virkede.
Markisen er købt hos Lauritz.com for 3.800 kr i 2013. Jeg
har tidligere fået en vejledning fra dem om, hvordan jeg kunne reboote markisen. Den
bad jeg køber om at bruge, men han kunne ikke få den igang, og nu kræver han, at jeg
betaler for en reparation, alternativt at jeg skal købe en ny. Er jeg forpligtiget
til det, og i givet fald skal jeg så betale mere end de 3.800 kr jeg gav for markisen
reduceret med afskrivning for de 4 år, der er gået siden opsætningen.
I
Boligejers afsnit om Fejl og Mangler skriver I, at køber må regne med, at der kan
forekomme mangler, og at køber selv må udbedre dem, hvis udgifterne er under 6.000
kr. Er det korrekt og baserer det sig eventuelt på domafgørelser?
Svar
Kære spørger
Det lyder som om, at du måske har glemt at nævne
for køber, at fjernbetjeningen og dermed markisen ikke virkede.
I så fald
er du som udgangspunkt ansvarlig for at få den til at fungere igen.
Hvis
den ikke kan sættes i funktionsdygtig stand, kan der blive tale om en erstatning/kompensation
til køber - hvor der normalt skal tages et hensyn til den pågældende installations
alder.
Hvis du ikke har vidst, at den ikke fungerede, kommer de overvejelser
ind, som du nævner med at tage hensyn til størrelsen på det økonomiske krav set i
relation til købesummen og hvilken funktion, den mangelfulde installation har.
Med venlig hilsen/Kind regards
Erik Turley, advokat (H)
Dansk
BOLIGadvokat, Hillerød