“Solgt eller gratis” aftale
Spørgsmål
12.02.2020
Hej Danske BOLIGadvokater
Min mand og jeg har købt hus og er ved at sælge
vores ejerlejlighed.
Vi har desværre en useriøs ejendomsmægler der ikke
lever op til vores forventninger. Vores formidlingsaftale er indgået 14/10-2019. Aftalen
er “solgt eller gratis” inden for 6 måneder.
Mht. markedsføring
og mæglers udgifter ifbm. salget står der dog to forskellige ting i formidlingsaftalen.
Ét sted står der under overskriften “Betaling ved udløb af formidlingsaftalen”
at vi skal betale “ de frem til udløbet udførte ydelser”, men et andet
sted under overskriften “SOLGT ELLER GRATIS” står det skrevet at “såfremt
DIN MÆGLER ikke sælger boligen inden aftalens udløb skal sælger udelukkende betale
omkostningerne ialt kr. 0,-“.
Så hvad er rigtigt?
Sidstnævnte
er den præmis aftalen er indgået på. Det betyder dog også at vi nu efter knap 4 måneder
har et kraftig følelse af at mægler har givet op og ikke længere forsøger særlig ivrigt
at sælge vores bolig og dermed minimere udgifterne de har på vores sag.
Det
er stærkt utilfredsstillende og deres opførsel har generelt været useriøs og skuffende.
Undervejs har vi sat prisen ned fra 1.545.000 til 1.495.000, dog uden at der foreligger
en opdateret formidlingsaftale.
Skal vi have en ny aftale med et lavere
vederlag fordi prisen er sat ned?
Kan vi allerede nu se os om efter en
ny mægler der kan overtage sagen pr. 14/4 når formidlingsaftalen udløber?
Svar
Kære Spørger
Nu har jeg ikke set selve aftalen, men jeg hælder til at bestemmelsen
"såfremt DIN MÆGLER ikke sælger boligen inden aftalens udløb skal sælger udelukkende
betale omkostningerne i alt kr. 0,-“. Er det I kan støtte ret på.
Den nuværende formidlingsaftale skal ikke opdateres, blot fordi prisen er
nedsat, mæglersalæret heller ikke.
Når formidlingsaftalen udløber kan I
overgive sagen til en anden mægler og indgå en ny formidlingsaftale.
I
må godt forberede det inden.
Med venlig hilsen
Thomas Damsholt
Dansk BOLIGadvokat, Lyngby