Generelt om ejendomsdatarapporten

Offentlige oplysninger til din bolighandel!

Ejendomsdatarapporten samler og formidler forskellige ejendomsoplysninger, som borgeren og den professionelle skal bruge ved ejendomshandel. Bl.a. indgår oplysninger fra kommuner, Skat og regioner samt fx tilstandsrapport, energimærke og jordforureningsattester m.v.

OBS! Visse oplysninger samt funktionaliteter - fx online version af ejendomsdatarapporten og del rapport - bliver tilføjet løbende i starten af 2024. Se Vigtige informationer Bemærk at ejendomsrapporter i starten af 2024 får 4 fornyelsesklip i stedet for 2.

  • Opdateret 17. januar 2024

Baggrund

I 2009 besluttede regeringen, at det via one-stop-shopping på internettet skal være lettere at få adgang til en række offentlige ejendomsoplysninger, som skal bruges ved ejendomshandel.

På den baggrund er der udviklet en digital løsning, der letter det administrative arbejde for både borgere, kommuner og professionelle, der arbejder med ejendomsoplysninger i forbindelse med ejendomshandel. Arbejdet er gennemført i regi af projektet DIADEM, som står for DIgital ADgang til oplysninger i forbindelse med EjendoMshandel.

Produktet har fået navnet Ejendomsdatarapport og leverer ejendomsoplysningerne direkte til brugeren, som kan bestille en rapport online på internettet. Ejendomsdatarapporten blev lancerede i oktober 2012.

Ejendomsdatarapporten - én samlet indgang til oplysninger om din bolig

En ejendomsdatarapport indhenter oplysninger fra offentlige registre og myndigheder. Samtlige oplysninger leveres automatisk til køberen. Oplysningerne vil som udgangspunkt være tilgængelige online få minutter efter bestilling.

En ejendomsdatarapport:

  • indeholder en række oplysninger om en ejendom
  • er tilgængelig online
  • kan deles med andre når den er komplet
  • kan fornyes to gange inden for et halvt år fra bestilling
  • er brugerbetalt og koster 70 kr.

Læs mere om rapportens oplysninger

Betaling

Gebyret for en rapport er 70 kr. (Ingen moms på gebyrordninger) Betalingen bliver opkrævet, hver gang man bestiller en ny ejendomsdatarapport. Når man bestiller en rapport, betaler man online med betalingskort. For brugere, der køber mange rapporter, kan det være en fordel at indgå en fastkundeaftale, som giver mulighed for betaling via fakturering.

System til system understøttelse

Der er udviklet en bagvedliggende infrastruktur, som gør det muligt for eksterne IT-systemer at tilgå de samme oplysninger, som hentes i en ejendomsdatarapport. Fordelen ved en system til systemløsning er muligheden for at integrere ejendomsdatarapportens oplysninger i de professionelle brugeres egne produkter og løsninger. Du skal være oprettet som fastkunde for at få en system til systemløsning.