Spørgsmål
Min kæreste har solgt sit hus, til overtagelse d. 01.07.2020.
I tilstandsrapporten er der anført, at centralvarmesystemet taber vand. Et sporringfirma fortalte, at lækken er så lille, at den ikke kan spores. Køber er underrettet, og min kæreste viste ham hvor han skulle fylde vand på, og at det skulle gøres med et par måneders mellemrum.
Nu er der så sket det, at lækken må være blevet større. Inden for den sidste 7-14 dage har vi måtte fylde på igen. Det vil sige, at det ikke længere er et par måneder, men 7-14 dage der er tale om.
Vi har underettet køber, og vi har bestilt et sporringfirma til at finde ud af hvorvidt lækken kan spores nu.
Hvordan er både vi og køber stillet?
Kan køber forlange, at handlen går tilbage?
Svar
Kære Spørger
Det er ikke således, at køber kan rejse krav over for jer.
I har loyalt oplyst køber om vandpåfyldning og frekvens herfor.
Køber har derfor alle relevante oplysninger på aftale tidspunktet og overtagelsesdag og kan ikke rette krav mod jer.
At lækken efter overtagelsesdag udvikler sig til værre er en sag mellem køber og købers forsikringsselskab.
Med venlig hilsen
Dennis Holm Pedersen
Dansk BOLIGadvokat, Kgs. Lyngby
Dette spørgsmål er besvaret af:
Dennis Holm Pedersen
Rådgivning ved køb eller salg andelsbolig, hus, lejlighed eller anden fast ejendom samt testamente og ægtepagter.