Formidlingsaftale

  • Opdateret 30. marts 2020

Spørgsmål

Hej

Vi valgte at sætte vores landejendom til salg ved et ejendomsmæglerfirma.

Vi underskrev formidlingsaftale i 02.11.2018 med håb på et hurtigt salg, vi aftalte at ejendommen først skulle lægges på nettet pr 01.03.2019.

Det var som om alt blev stiller herefter. Mine henvendelser pr telefon og mail blev ikke besvaret og jeg må erkende dagligdagen gjorde at vi nærmest glemte at vi havde til salg.

Lige indtil at indehaver ringer til mig i januar 2020 og spurgte om et møde.

Den ejendomsmægler vi havde entreret med var ikke mere i firmaet. Han var sagt op i juni 2019.

Vi har vurderet at ejendomsmæglerfirmaet ikke lever op til deres værd og har opsagt vores samarbejde.

Mit spørgsmål går på, om ejendomsmæglerfirmaet har overholdt eller misligholdt deres formidlingsaftale, og om de har ret til den faktura de har fremsendt på 17.000 kr.

Svar

Kære Spørger

Svaret på dit spørgsmål afhænger af, hvad mægler helt konkret har foretaget i perioden, hvorfor der er behov for større indsigt og viden om den konkrete sag, for at kunne give et fyldestgørende svar.

Udgangspunktet er imidlertid, at hvis mægler slet ingen ting har foretaget sig, vil der ikke være grundlag for at fremsende faktura.

Har mægler foretaget noget arbejde, kan det medføre et krav på betaling - medmindre mæglers arbejder har været så mangelfulde og utilstrækkelige, at salg gennem mæglerforretningen har været ikke-eksisterende, hvilket noget kunne tyde på i jeres situation.

Der er tale om en konkret vurdering, hvorfor jeg vil anbefale dig at tage kontakt til en boligadvokat for bistand i din sag.

Med venlig hilsen
Erik Turley
Dansk BOLIGadvokat, Hillerød

Dette spørgsmål er besvaret af:

Erik Turley
Rådgivning om køb af fast ejendom, Lejeforhold, Entrepriseret og Retssager

Se Tidligere Indlæg fra eksperten