Køb af ejerlejlighed

  • Opdateret 23. juni 2026

Spørgsmål

vores datter vil købe en ejerlejlighed (hun er studerende, og færdig om 3 år) hun kan selv udbetale 400.000 kr, hun har også aktier for ca 200.000 kr.) vi ved godt vi kan købe den som forældrekøb, men synes det er nemmere hun selv købe en. Hun tænker i nærheden af 2 millioner, og derved et kreditforeningslån til 1,6 mill, som vi kan betale for
Kan dette i lade sig gøre, har hørt andre hvor det kan lade sig gøre, vores bank siger det skal være forældrekøb, hvilket vi synes er for besværlg ( der skal revisor på, og betales igen når hun skal købe den tilbage igen) Vi kan nemt hjælpe vi har pt. ca. 800.000 kr. stående i banken på almindelig konto, og en del akttier ca for 400.000, vi vil helst lade vores penge stå, men vil også smide måske lidt i udbetalingen) Vi har pt ca. 28000 kr. til rådighed når alt er betalt, vi har hus og to biler.
Håber i har en god løsning, men helst ikke forældrekøb, som banken foreslår
Hun har lidt småjob ved siden af hendes su, men hun håber der kommer noget mere fast, hun har haft et godt job, men den virksomhed er nu flyttet til jylland desværre
Lige nu giver hun 4900 kr for en studielejlighed, og vi overfører fast 4000 kr hver måned, og vi har stadig 28000 kr tilbage så vi kan nemt betale mere

Svar

Kære spørger
Udfordringen er, at jeres datter med sine nuværende indkomstforhold ikke vil kunne godkendes til at optage et realkreditlån. Det kræver et fast månedlig løn af ikke ubetydelig størrelse.

Så et forældrekøb er nok vejen frem.

mvh

Thomas Damsholt, advokat

Med venlig hilsen
Thomas Mark Damsholt
Advokat
Hjemmeside

Dette spørgsmål er besvaret af: