Lunke på kloak

  • Opdateret 30. september 2019

Spørgsmål

Vi har konstateret et lunke på vores kloak som betød at vores toilet ikke kunne skylle. Efter lidt tovtrækkeri med vores ejerskifteforsikring har de valgt at dække skaden. Løsningen som er valgt af vores forsikringsselskab er imidlertid ikke en holdbar løsning. De vil koble toilettet på en anden eksisterende kloak, hvor rørerne er slidte (huset er fra 1970erne og der er lavet tv-inspektion). Dette betyder, at vi kan se frem til, at vi om 5-6 år står i samme situation som i udgangspunktet - altså at vores toilet ikke vil virke. Løsningen er lovlig men ikke holdbar. VVS firmaet, som skal lave løsningen, vil ikke stå inde for løsningen, som er valgt af forsikringsselskabet. Hvis der skal laves en holdbar løsning dvs. der skal nedgraves en ny kloakledning vil det koste x 3 ift. den løsning som er valgt af forsikringsselskabet. Hvad gør vi?

Svar

Kære spørger

Jeg går ud fra, at det afledningssystem, der foreligger hos jer på nuværende tidspunkt ikke er nyt, og i så fald vil der kunne tages hensyn hertil, så I ikke får "nyt for gammelt", som det hedder i jurasproget.

Det betyder, at man som forsikringstager ikke kan have forventning om, at forsikringen vil betale for en helt ny ledningsføring, som i realiteten sparer den pågældende for en helt naturlig vedligeholdelsesudgift vedr. den "gamle" ledning.

Den konkrete forsikrings dækning skal der naturligvis tages udgangspunkt i. Er der tvivl, vil jeg anbefale, at I tager kontakt til en boligadvokat.

Med venlig hilsen/Kind regards

Erik Turley
Danske Boligadvokater, Hillerød

Dette spørgsmål er besvaret af:

Erik Turley
Rådgivning om køb af fast ejendom, Lejeforhold, Entrepriseret og Retssager

Se Tidligere Indlæg fra eksperten