Spørgsmål
Vi købte vores lejlighed juni 2021 og kunne følgende vinter se fugt i to yder vægge i lejligheden. Ved fremvisningen så jeg noget fugt ved terrassedøren, men ejendomsmægler forsikrede mig om at det ikke var fugt. Der var ikke en tilstandsrapport. Vi købte lejligheden og fik vores to børn. Vi har installeret en ventilator på badeværelset og har en affugter i stuen. Nu skal vi selv sælge og jeg er gjort opmærksom på at sælger har 10 års ansvar for ejendommen. Jeg er derfor bange for at vi kommer til at skulle betale for udbredelsen af frugten? Vores ejendomsforening har Gjensidige forsikring. Burde jeg tage fat i dem eller tegne en ansvarsfraskrivelse?
Svar
Indledningsvist er det relevant at nævne, at I som sælgere er underlagt en oplysningspligt. I skal derfor gøre opmærksom på mulige mangler/fejl/skader, som I kender til for ikke senere at risikere at blive gjort erstatningsansvarlige.
Derfor bør I i købsaftalen med køber gøre opmærksom på forholdet, også selvom der er sket udbedring.
I forhold til udbedring, så kan der muligvis rettes krav mod ejerforeningen, hvis årsagen til fugten er et bygningsmæssigt forhold, som ejerforeningen har ansvaret for i medfør af vedtægterne.
Hvis forholdet imidlertid ifølge vedtægterne er jeres ansvar, har I også ansvaret for at udbedre eller orientere køber om forholdet, og bør evt. i købsaftalen anføre en ansvarfraskrivelse f.s.v.a. fugtproblematikken (selvom denne har mindre virkning i praksis), så I ikke risikere at hæfte for en købers eventuelle krav, der rigtig nok kan rettes i en periode på mellem 3-10 år afhængig af købers viden/burde viden.
Jeg vil anbefale jer at tage kontakt til en boligadvokat for konkret rådgivning af jeres muligheder.
Med venlig hilsen
Cecilia Nakskov Veistrup
Advokat (L)
Dette spørgsmål er besvaret af:
Cecilia Nakskov Veistrup
Kompetenceområder:
køb- og salg af fast ejendom,
andelsbolig- og ejerforeningsforhold,
mangler ved fast ejendom,
erhvervs- og boliglejeret,
entrepriseret,
retssager.